Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

Να είναι ομόφωνη αύριο η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου




Στις 27 Ιανουαρίου 2015, πριν τέσσερις μήνες δηλαδή, έγινε στην Λάρισα αντίστοιχη τελετή μ’ αυτή που επρόκειτο να γίνει και στην πόλη μας πριν λίγες μέρες αλλά αναβλήθηκε την τελευταία στιγμή για τους γνωστούς λόγους.
Παραθέτουμε αποσπάσματα από το επίσημο έντυπο πρόγραμμα της εκδήλωσης της Λάρισας για να καταδείξουμε την διαφορά νοοτροπίας ανάμεσα σε δύο τοπικές κοινωνίες. Στη Λάρισα η εκδήλωση είχε έναν ευρύτατο χαρακτήρα αφού τον διοργάνωσε η Περιφέρεια Θεσσαλίας και η Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας μαζί με την τοπική Ισραηλιτική Κοινότητα. Κλήθηκε μια πολύ γνωστή μπάντα από την Κέρκυρα, η Φιλαρμονική Εταιρία «Μάντζαρος», για να εμπλουτίσει το εορταστικό πρόγραμμα και το πανηγυρικό της ημέρας εκφώνησε ο μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος.
Στην πόλη μας η τελετή αναβλήθηκε την τελευταία στιγμή καθώς η δήμαρχος, όπως και η ίδια κατήγγειλε, δέχθηκε πιέσεις αλλά και απειλές.
Όσο για την τοπική μητρόπολη, εξέδωσε ένα στενόκαρδο κείμενο που όχι μόνον φέρνει βαθειά απογοήτευση όταν το συγκρίνει κανείς με την αντιμετώπιση που είχε η αντίστοιχη εκδήλωση στη Λάρισα από τον πεφωτισμένο ιεράρχη Ιγνάτιο αλλά πιθανόν να δημιουργήσει προβλήματα και στην ένταξη του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Έναν αρχαιολογικό χώρο για τον οποίο η τοπική Μητρόπολη έχει πολλούς λόγους να νοιάζεται.
Η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, είχε το θάρρος να αναγνωρίσει άμεσα το λάθος της, να ζητήσει δημόσια συγνώμη και να ενεργήσει ήδη ζωηρά για την πραγματοποίηση της τελετής σε σύντομο χρόνο. Σημαντικό στοιχείο που θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι και μια ομόφωνη απόφαση αύριο γι’ αυτό το θέμα, στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου ώστε να αποδείξουμε προς πάσα κατεύθυνση ότι η κοινωνία της Καβάλας δεν διακατέχεται σε καμιά περίπτωση από ρατσιστικά ή αντισημιτικά σύνδρομα, ότι είναι μια ανεκτική και δημοκρατική κοινωνία όπως το θέλει άλλωστε και η μακρόχρονη ιστορία της.

Κυριακή 17 Μαΐου 2015

Και τώρα πώς θα αποκαταστήσουμε το βαριά τρωθέν όνομα της Καβάλας μας;





Η ζημιά είναι μεγάλη. Η εικόνα και το όνομα της πόλης μας υπέστησαν βαρύ πλήγμα. Όχι μόνον σε πανελλήνιο αλλά και σε διεθνές επίπεδο. Πρέπει να ξεκινήσουμε πρώτα - πρώτα απ’ αυτή τη παραδοχή. Και κυρίως να το κατανοήσει και, χωρίς εγωισμούς και πείσματα, να το παραδεχτεί η δημοτική αρχή και προσωπικά η κ. Δήμητρα Τσανάκα. Και να το ομολογήσει με ειλικρίνεια και παρρησία δημοσίως. Με μια απλή, λιτή και από καρδιάς δήλωση συγγνώμης. Η γενναία αυτή κίνηση θα έχει ένα άμεσο και εκτονωτικό αποτέλεσμα και θα αποφορτίσει αρκετά την βαριά σε βάρος της Καβάλας μας ατμόσφαιρα που έχει, χωρίς αμφιβολία, δημιουργηθεί.
Γιατί, κακά τα ψέματα, ό,τι και να δηλώνει η ίδια, όσες ανακοινώσεις και να εκδίδει το γραφείο τύπου του Δήμου, η δήμαρχος είναι εκείνη που φέρει την απόλυτη ευθύνη για την απόφαση της αναβολής της εκδήλωσης των αποκαλυπτηρίων του μνημείου. Και μάλιστα μιας αναβολής που ανακοινώθηκε 48 μόλις ώρες πριν την καθορισμένη μέρα και ώρα πραγματοποίησής της και με μια αιτιολογία που χειροτέρεψε ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Την αφαίρεση δηλαδή του αστεριού του Δαυίδ το οποίο άλλωστε ήταν και το μόνο σύμβολο πάνω στο μνημείο από όπου μπορούσε κανείς να αντιληφθεί ότι ήταν αφιερωμένο στη μνήμη Εβραίων.
Δεν θέλουμε να διερευνήσουμε γιατί και πως κατέληξε σ’ αυτήν την απόφασή της η κ. Τσανάκα. Γράφτηκαν και ειπώθηκαν άλλωστε πολλά. Πιθανόν να επηρεάστηκε από ακραίες και μισαλλόδοξες φωνές του περιβάλλοντός της. Η ίδια χθες μίλησε για δύο δημοτικούς συμβούλους από την ομάδα της που αντέδρασαν έντονα. Δεν είναι της ώρας να αναλωθούμε σε εικασίες ή σε «αστυνομική» έρευνα. Το κακό έγινε και η ζημιά είναι μεγάλη. Θα μπορούσαμε μάλιστα να αποδώσουμε και μικρό (πολύ μικρό είναι αλήθεια) μερίδιο ευθύνης και στις άλλες παρατάξεις (πλην «Συμπαράταξης Πολιτών») που δεν αντέδρασαν όσο έντονα θα έπρεπε την ώρα που ανακοίνωσε την απόφασή της στο δημοτικό συμβούλιο η δήμαρχος.
Πρώτο μέλημά μας είναι τώρα, σαν δήμος αλλά και σαν τοπική κοινωνία να αποκαταστήσουμε το βαρύ κλίμα που δημιουργήθηκε σε βάρος της πόλης μας.
Οφείλει λοιπόν η κ. Τσανάκα να ζητήσει μια δημόσια συγγνώμη. Κανονικά το μέγεθος του σφάλματος και η ζημία που επέφερε στην εικόνα και το όνομα της πόλης μας αλλά και των Καβαλιωτών εν γένει, αφού τώρα θα μας θεωρούν πολλοί ως μια ρατσιστική και μισαλλόδοξη πόλη, θα μπορούσε σε μια ανώτερη της δικιάς μας κοινωνία να είναι στοιχειώδης λόγος και αφορμή για μια παραίτηση. Δεν περιμένουμε όμως, δυστυχώς, από την κ. Τσανάκα να έχει αυτήν την ευαισθησία. Και δεν το λέμε προσωπικά για εκείνη. Στην Ελλάδα οι κατέχοντες την κάθε είδους εξουσία έχουν χοντρή πέτσα και χαμηλής ευαισθησίας αντανακλαστικά. Τουλάχιστον λοιπόν να γίνουν κάποιες άλλες ενέργειες.
Πρώτο λοιπόν δημόσια και ειλικρινής συγνώμη.
Δεύτερο, άμεση πραγματοποίηση της τελετής των αποκαλυπτηρίων του μνημείου χωρίς καμιά «αισθητική» ή άλλη παρέμβαση επ’ αυτού.
Εξασφάλιση της παρουσίας όλων ή και περισσότερων ανθρώπων και εκπροσώπων εβραϊκών οικογενειών της Καβάλας και εκπροσώπων τόσο της ελληνικής όσο και της ισραηλινής κυβέρνησης.
Καθιέρωση ημέρας μνήμης των 1.484 Εβραίων συμπολιτών μας που εξολοθρεύτηκαν από τους ναζί σε θαλάμους αερίων.
Προσπάθεια προσέγγισης για την αδελφοποίηση της Καβάλας με κάποια πόλη του Ισραήλ.
Εκστρατεία προσέλκυσης τουριστών από το Ισραήλ με σειρά προσφορών, διευκολύνσεων και εκπτώσεων στα τοπικά ξενοδοχεία και σε άλλους χώρους επίσκεψης και παραμονής.
Αυτές και άλλες πολλές πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσε να σκεφτεί και να πάρει η δημοτική αρχή ώστε να εκτονωθεί με τον καιρό το κλίμα δυσαρέσκειας που δημιουργήθηκε αυτές τις μέρες από τις επιπόλαιες και άστοχες ενέργειες της κ. Τσανάκα.
Όσο για το πολιτικό ζήτημα η δήμαρχος Καβάλας θα πρέπει να αποπέμψει άμεσα τους δύο (όπως η ίδια δήλωσε) δημοτικούς της συμβούλους που αντέδρασαν σφοδρά για το μνημείο και την τελετή και να ζητήσει την παραίτησή τους από το δημοτικό συμβούλιο.
Θα πρέπει επίσης να αποκαλύψει και από ποιους άλλους δέχθηκε πιέσεις όπως είπε επίσης η ίδια χθες μπροστά στις κάμερες και τους συγκεντρωθέντες μπροστά στο δημαρχείο συμπολίτες μας που διαμαρτυρήθηκαν για την απόφαση της αναβολής της εκδήλωσης («Ο δήμαρχος μια πόλης», είπε, «δέχεται καθημερινά διάφορες πιέσεις για διάφορα θέματα»).
Και τέλος θα περιμέναμε και μια αντίδραση από την τοπική εκκλησία αφού ως γνωστόν ο χριστιανισμός και η Ορθοδοξία ειδικότερα, διακηρύσσουν και μέσω της Αγίας Γραφής τον σεβασμό και την προάσπιση της ανεξιθρησκίας των ανθρώπων. Την ειρηνική συμβίωση των ετεροτήτων. Κι όταν λέμε ετερότητες δεν εννοούμε μόνον τις διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις αλλά οτιδήποτε διαφορετικό σε έθνος, γλώσσα, φυλή, φύλο, πολιτισμό κ.λ.π. Δηλαδή όχι απλά την επιβίωσή μας αλλά την συμβίωσή μας με τον εκάστοτε «άλλο» μας. Σ’ αυτό το κρίσιμο σημείο άλλωστε δοκιμάζεται και η αξιοπιστία μας ως χριστιανών.

Κυριακή 10 Μαΐου 2015

Πώς μας κοροϊδεύουν και μας υποτιμούν εμάς τους επαρχιώτες τα μπουλούκια της Αθήνας με τις αρπαχτές τους




Από την εταιρία παραγωγής Stefi & Lynx Productions και τον παραγωγό Γιάννη Μ. Κώστα ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα το πρόγραμμα της μεγάλης καλοκαιρινής περιοδείας σε όλη την Ελλάδα της παράστασης με το έργο του Αριστοφάνη «Νεφέλες» σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου στην οποία πρωταγωνιστούν γνωστοί τηλεοπτικοί αστέρες (Φιλιππίδης, Μάϊνας, Σκιαδαρέσης, Δαδακαρίδης κ.ά.).
Διάβασα με προσοχή αυτό το πρόγραμμα το οποίο μάλιστα και παραθέτω στο τέλος του κειμένου. Οι παραστάσεις λοιπόν ξεκινούν στις 6 Ιουλίου και τελειώνουν στις 16 Σεπτεμβρίου. Μέσα σε 73 μέρες ο θίασος καλείται να δώσει 54 (!!!) παρακαλώ παραστάσεις. Κάθε μέρα παράσταση. Από χωρίου εις χωρίον, από νταμάρι σε νταμάρι και από φεστιβάλ σε φεστιβάλ.
Αγώνας δρόμου ταχύτητας και αντοχής μαζί. Τρέξιμο, αγωνία, ιδρώτας να «στήσω να ξεστήσω» να «κουβαλήσω στο επόμενο χωριό» να «ξαναστήσω» να «φτιάξω λάχα – λάχα τα φώτα» να παίξω και ξανά τα ίδια απ’ την αρχή. Με τι κουράγιο και ποια ψυχική διάθεση να ερμηνεύσει το ρόλο του κι αυτός ο κατακαημένος ο ηθοποιός που τον σέρνουν ατέλειωτα χιλιόμετρα καθημερινώς, από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο και από μαγέρικο σε μαγέρικο; Κάθε μέρα με το μαστίγιο, το κυνηγητό και το άγχος.
Μέσα σε 73 μέρες 54 παραστάσεις. Σκέφτομαι λοιπόν: 73 μείον 54 ίσον 19 (73-54 = 19). Περισσεύουν 19 μέρες που είναι κενές. Που δεν έχει παράσταση ο θίασος. Για να δω ποιες μέρες είναι αυτές; Και τι ανακαλύπτω. Τέσσερις (4) μέρες πριν την Επίδαυρο και άλλες τέσσερις (4) πριν το Ηρώδειο ο θίασος αναπαύεται, ξεκουράζεται, χαλαρώνει και προετοιμάζεται ψυχή τε και σώματι να εμφανιστεί άρτιος και καθώς πρέπει στο Αθηναϊκό κοινό. Για τους υπόλοιπους χωριάτες και τα πανηγυράκια τους που τα αποκαλούν αυτάρεσκα «Φεστιβάλ» δε βαριέσαι. Για την Επίδαυρο και το Ηρώδειο όμως αλλάζουν τα πράγματα. Τέσσερις και τέσσερις μέρες λοιπόν μας κάνουν οκτώ και άλλες δύο το πήγαινε – έλα στην Κρήτη, δέκα. Μία μέρα ξεκούρασης έχουν και για την Θεσσαλονίκη, έντεκα (τους Θεσσαλονικείς τους έχουν κάτι ανάμεσα σε Αθηναίους και χωριάτες). Κανά δυό μέρες για τη μετάβαση σε κάποια άλλα νησιά και κρατούμε και τρεις – τέσσερις μέρες για καμιά βροχή, καμιά αναποδιά, καμιά αναβολή.
Κι έτσι λοιπόν διαμορφώνεται το πρόγραμμα της περιοδείας και με εισιτήριο 18 ευρώ παρακαλώ θα πάμε να χειροκροτήσουμε τους αγαπημένους μας τηλεοπτικούς αστέρες τους οποίους φαίνεται ότι δεν βαρεθήκαμε να τους βλέπουμε στα αριστουργήματα της τηλεόρασης και γουστάρουμε να πάρουμε και την καλοκαιρινή μας δόση στα νταμάρια και τα αρχαίο θέατρα.
Με τις υγείες μας λοιπόν και καλό καλοκαίρι.

«Νεφέλες»: Το πρόγραμμα της καλοκαιρινής περιοδείας
ΙΟΥΛΙΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 6 Ιουλίου ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
ΤΡΙΤΗ 7 Ιουλίου ΧΑΛΑΝΔΡΙ-ΘΕΑΤΡΟ ΡΕΜΑΤΙΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 8 Ιουλίου ΧΑΛΑΝΔΡΙ-ΘΕΑΤΡΟ ΡΕΜΑΤΙΑΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10 Ιουλίου ΝΙΚΑΙΑ – ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΣΑΒΒΑΤΟ 11 Ιουλίου ΧΑΛΚΙΔΑ – ΘΕΑΤΡΟ «ΟΡΕΣΤΗΣ ΜΑΚΡΗΣ»
ΚΥΡΙΑΚΗ 12 Ιουλίου ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ- ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 13 Ιουλίου ΒΟΛΟΣ-ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»
ΤΡΙΤΗ 14 Ιουλίου ΤΡΙΚΑΛΑ – ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΦΡΟΥΡΙΟ)
ΤΕΤΑΡΤΗ 15 Ιουλίου ΛΑΡΙΣΑ-ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ
ΠΕΜΠΤΗ 16 Ιουλίου ΔΕΛΦΟΙ –ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΕΛΦΩΝ
ΣΑΒΒΑΤΟ 18 Ιουλίου ΖΑΚΥΝΘΟΣ-ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ 19 Ιουλίου ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ(ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ)-ΑΥΛΕΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΞΕΝΙΑ
ΔΕΥΤΕΡΑ 20 Ιουλίου ΠΡΕΒΕΖΑ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
ΤΡΙΤΗ 21 Ιουλίου ΙΩΑΝΝΙΝΑ- ΥΠΑΙΘΡΙΟ  ΘΕΑΤΡΟ Ε.Η.Μ. (ΦΡΟΤΖΟΣ)
ΤΕΤΑΡΤΗ 22 Ιουλίου ΑΓΡΙΝΙΟ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24 Ιουλίου ΛΕΥΚΑΔΑ-ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ 25 Ιουλίου ΚΕΡΚΥΡΑ-ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝ ΡΕΠΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ 26 Ιουλίου ΚΕΡΚΥΡΑ-ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝ ΡΕΠΟ
ΔΕΥΤΕΡΑ 27 Ιουλίου ΓΡΕΒΕΝΑ-ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΚΑΣΤΡΑΚΙ)
ΤΕΤΑΡΤΗ 29 Ιουλίου ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
ΠΕΜΠΤΗ 30 Ιουλίου ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31 Ιουλίου ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ- ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΙΒΗΡΗΣ (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ)
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 3 Αυγούστου ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ-ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
ΤΡΙΤΗ 4 Αυγούστου ΣΕΡΡΕΣ-ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Τ.Ε.Ι.
ΤΕΤΑΡΤΗ 5 Αυγούστου ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ –ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ
ΠΕΜΠΤΗ 6 Αυγούστου ΚΟΜΟΤΗΝΗ-ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7 Αυγούστου ΚΑΒΑΛΑ-ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ  (58ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ)
ΣΑΒΒΑΤΟ 8 Αυγούστου ΚΑΒΑΛΑ-ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ  (58ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ)
ΚΥΡΙΑΚΗ 9 Αυγούστου ΚΑΤΕΡΙΝΗ-ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΥ ( 44ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΟΛΥΜΠΟΥ)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14 Αυγούστου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ – ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ 15 Αυγούστου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ – ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
ΔΕΥΤΕΡΑ 17 Αυγούστου ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ  Ν. ΚΑΖΑΤΖΑΚΗΣ
ΤΡΙΤΗ 18 Αυγούστου ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ  Ν. ΚΑΖΑΤΖΑΚΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 19 Αυγούστου  XANIA-ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
ΠΕΜΠΤΗ 20 Αυγούστου XANIA-ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 Αυγούστου ΡΕΘΥΜΝΟ – ΘΕΑΤΡΟ «ΕΡΩΦΙΛΗ» ΦΡΟΥΡΙΟ ΦΟΡΤΕΤΖΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ 22 Αυγούστου ΡΕΘΥΜΝΟ– ΘΕΑΤΡΟ «ΕΡΩΦΙΛΗ» ΦΡΟΥΡΙΟ ΦΟΡΤΕΤΖΑ
ΔΕΥΤΕΡΑ 24 Αυγούστου ΣΠΑΡΤΗ-ΣΑΙΝΟΠΟΫΛΕΙΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ
ΤΡΙΤΗ 25 Αυγούστου ΤΡΙΠΟΛΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΤΕΤΑΡΤΗ 26 Αυγούστου ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ-ΘΕΑΤΡΟ ΦΛΟΚΑ
ΠΕΜΠΤΗ 27 Αυγούστου ΚΑΛΑΜΑΤΑ-ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΥ
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
ΤΡΙΤΗ 1 Σεπτεμβρίου ΗΡΩΔΕΙΟ-ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 2 Σεπτεμβρίου ΗΡΩΔΕΙΟ-ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ
ΠΕΜΠΤΗ 3 Σεπτεμβρίου ΓΑΛΑΤΣΙ – ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ 5 Σεπτεμβρίου ΠΕΙΡΑΙΑΣ -ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ 6 Σεπτεμβρίου  ΠΑΡΑΛΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ  – ΠΑΛΑΙΟ ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ- ΑΙΣΧΥΛΙΑ 2015
ΔΕΥΤΕΡΑ 7 Σεπτεμβρίου ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ- ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Δ. ΚΙΝΤΗΣ
ΤΡΙΤΗ 8 Σεπτεμβρίου ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ- ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Δ. ΚΙΝΤΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 9 Σεπτεμβρίου ΠΑΤΡΑ-ΡΩΜΑΪΚΟ ΩΔΕΙΟ
ΠΕΜΠΤΗ 10 Σεπτεμβρίου ΠΑΠΑΓΟΥ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 Σεπτεμβρίου ΠΑΠΑΓΟΥ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ
ΣΑΒΒΑΤΟ 12 Σεπτεμβρίου ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ – ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΎ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΟΎ ΠΑΡΚΟΥ ΝΕΑΣ ΜΑΚΡΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 16 Σεπτεμβρίου ΑΙΓΑΛΕΩ- ΘΕΑΤΡΟ «ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ»

ΚΙ ΑΛΛΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ
Το ίδιο πάνω – κάτω συμβαίνει και με μια άλλη παραγωγή. Πρόκειται για την παράσταση με το έργο «Αχαρνής» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα από την εταιρία παραγωγής «Φιλοθέατον» όπου επίσης πρωταγωνιστούν γνωστοί ηθοποιοί κυρίως από την τηλεόραση (Χαραλαμπόπουλος, Χατζηπαναγιώτης, Μουρατίδης, Σερβετάλης κ.ά.).
Εδώ τα πράγματα είναι κομματάκι πιο χαλαρά. Δηλαδή έχουμε σαράντα (40) παραστάσεις μέσα σε 66 μέρες. Ξεκινούν την 1η Ιουλίου και τελειώνουν στις 4 Σεπτεμβρίου. Στις 26 μέρες κενό περιλαμβάνονται φυσικά πέντε (5) μέρες πριν τις παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, τέσσερις (4) πριν τις παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη. Μερικές μέρες για το πήγαινε έλα στην Κρήτη και σε άλλα νησιά και μια παύση έξι ημερών για να γιορτάσουν οι συντελεστές της παράστασης τον Δεκαπενταύγουστο. Κατά τα άλλα ο αγώνας δρόμου για να προλάβουμε τις παραστάσεις στην επαρχία υπάρχει και είναι επόμενο να έχει και μια κάποια επίπτωση στην απόδοση και το κέφι των ηθοποιών. Το πλήρες πρόγραμμα έχει ως εξής:
  ΙΟΥΛΙΟΣ 
1/7/2015          Λάρισα                Κηποθέατρο Αλκαζάρ 21:30                         
2/7/2015          Υπάτη Λαμίας     Τόπος Τεχνών Χώρα   21:30                         
3/7/2015          Τρίκαλα               Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Φρούριο           
4/7/2015          Βόλος                  Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα»           
5/7/2015          Δελφοί                 Θέατρο «Φρύνιχος»

10/7/2015        Επίδαυρος           Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
11/7/2015        Επίδαυρος           Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 

15/7/2015        Θεσσαλονίκη      Θέατρο Δάσους
16/7/2015        Θεσσαλονίκη      Θέατρο Δάσους          
17/7/2015        Κοζάνη                Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο                         

19/7/2015        Έδεσσα               Θέατρο Γαβαλιώτισσας      
20/7/2015        Σέρρες                 Αμφιθέατρο ΤΕΙ
21/7/2015        Αλεξανδρούπολη Δημοτικό θέατρο Αλεξανδρούπολης
22/7/2015        Αλεξανδρούπολη Δημοτικό θέατρο Αλεξανδρούπολης
23/7/2015        Κομοτηνή            Θερινό Δημοτικό Θέατρο
24/7/2015        Κασσάνδρα         Αμφιθέατρο Σίβηρης
25/7/2015        Καβάλα               Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων   
26/7/2015        Καβάλα               Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
27/7/2015        Βέροια                 Θέατρο Αλσους Μελίνα Μερκούρη
28/7/2015        Γιάννενα              Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ - Φρόντζου              
29/7/2015        Λευκάδα              Ανοιχτό Θέατρο Π. Κέντρου                        
30/7/2015        Πρέβεζα              Δημοτικό Κηποθέατρο «Γιάννης Ρίτσος»

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
1/8/2015          Κατερίνη             Αρχαίο Θέατρο Δίου

3/8/2015          Σαλαμίνα             Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας                     

5/8/2015          Ηράκλειο             Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης                      
6/8/2015          Ηράκλειο             Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης                      

12/8/2015        Ζάκυνθος             Υπαίθριο Θέατρο Ζακύνθου                         
13/8/2015        Αργοστόλι           Αύλειος Χώρος ΞΕΝΙΑ      

19/8/2015        Καλαμάτα            Θέατρο Κάστρου
20/8/2015        Καλαμάτα            Θέατρο Κάστρου
21/8/2015        Αρχαία Ολυμπία Θέατρο Αρχαίας Ολυμπίας
22/8/2015        Νεμέα                  Green theater - Θέατρο Αρχαίων Κλεωνών  

24/8/2015        Πάτρα                  Ρωμαϊκό Ωδείο          
25/8/2015        Πάτρα                  Ρωμαϊκό Ωδείο

30/8/2015        Πειραιάς              Βεάκειο Θέατρο
31/8/2015        Πετρούπολη        Θέατρο Πέτρας, Π. Μπρουκ

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ                         
1/9/2015          Παπάγου              Δημοτικό Κηποθέατρο
2/9/2015          Παπάγου              Δημοτικό Κηποθέατρο        
3/9/2015          Ηλιούπολη           Δημοτικό θέατρο του Άλσους (Δ. Κιντής)   
4/9/2015          Ηλιούπολη      Δημοτικό θέατρο του Άλσους (Δ. Κιντής)


Τρίτη 21 Απριλίου 2015

28 & 29 Απριλίου ο «Ισορροπιστής αεροσκαφών» στο «Αντιγόνη Βαλάκου»




Συνεχίζονται στην Αθήνα, οι πρόβες του θεατρικού αναλογίου «Ισορροπιστής αεροσκαφών» του Θόδωρου Θεοδωρίδη, που έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στην Καβάλα, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου την Τρίτη 28 και την Τετάρτη 29 Απριλίου στις 9 το βράδυ.

Ο Αλέξανδρος Ελεφάντης είναι ένας καθημερινός άνθρωπος, που ζει και δραστηριοποιείται επαγγελματικά σε μια επαρχιακή πόλη και η συμμετοχή του στα διοικητικά της τοπικής ποδοσφαιρικής ομάδας τον φέρνει αντιμέτωπο με μια πρωτοφανή και απίστευτη πρόκληση. Αλλάζει κυριολεκτικά η ζωή του, αρχικά με γεγονότα και καταστάσεις που δεν τα είχε φανταστεί ούτε στα πιο τρελά του όνειρα τα οποία όμως στη συνέχεια εξελίσσονται σε έναν τρομακτικό εφιάλτη.


Κείμενο: Θόδωρος Θεοδωρίδης

Σκηνοθετική Επιμέλεια: Θοδωρής Γκόνης
Σκηνογραφική επιμέλεια: Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί: Τάσος Κοντόριας
Βοηθοί σκηνοθέτη: Ανδρέας Ανδρέου, Κατερίνα Συμεωνίδου

Ερμηνεύει ο Δημήτρης Πιατάς
Συμμετέχει ο Παύλος Σταυρόπουλος

Πληροφορίες:
Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου (Αβέρωφ 13, Καβάλα)
Τρίτη 28 και Τετάρτη 29 Απριλίου 2015 στις 9 το βράδυ

Τιμές εισιτηρίων: 8 ευρώ γενικό, 5 ευρώ μειωμένο

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.

Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει το Σάββατο 25 Απριλίου, 11.00 – 14.00 και 18.00 – 20.00, στο Κέντρο Πληροφόρησης Επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρ. ΕΟΤ) στην κεντρική πλατεία Καβάλας (τηλ. ταμείου 2510 620 566).


ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας

Κυριακή 19 Απριλίου 2015

Διαυγείς οι επιδιώξεις όσων επικαλούνται τη Διαύγεια




Ο Θοδωρής Γκόνης είναι ένας σύγχρονος ήρωας. Από το 2009 που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Φιλίππων και στη συνέχεια και του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας πολεμάει με τους Κύκλωπες και τους Λαιστρυγόνες, με τα θηρία και τις ύαινες, με τους ατάλαντους και τους ηλίθιους, με τους πολιτικάντηδες και τις κίτρινες πένες, με την κακομοιριά και τη μιζέρια μας. Και μέσα απ’ αυτή τη λασπουριά και την μπίχλα, μέσα από τη συνεχή υπονόμευση του έργου του ακόμη κι απ’ αυτούς που θα έπρεπε να τον στηρίζουν, με ελάχιστα κονδύλια, κατάφερε να εκτινάξει το Φεστιβάλ Φιλίππων αλλά και την δραστηριότητα του ΔΗΠΕΘΕ τόσο σε περιεχόμενο όσο και σε ποιότητα που ούτε στον ύπνο μας δεν το είχαμε φανταστεί. Και με το κύρος αλλά και την διαδρομή του εδώ και τρεις και πλέον δεκαετίες να το προβάλλει μέσω του Αθηναϊκού τύπου σε όλη την Ελλάδα.
Πρώτη του ενέργεια να φέρει το Φεστιβάλ και μέσα στην πόλη. Έτσι πέρα από τις παραστάσεις αρχαίου δράματος που είχαμε παραδοσιακά στο αρχαίο θέατρο, στην Καβάλα αναδείχθηκαν πρώτα απ’ όλα καινούριοι χώροι όπου παρουσιάστηκαν έργα και πρόσωπα που είχαν σχέση με την πόλη. Το εμβληματικό Απεντομωτήριο, η Παλιά Μουσική, το λιμάνι, το Ιμαρέτ. Ακόμη το παλιό αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα, τα Λασπόλουτρα, ο Προφήτης Ηλίας, η ρίζα του λιμενοβραχίονα κάτω από την Παναγία, η φυλακή μέσα στο Φρούριο, παλιά παραδοσιακά καφενεία, αυλόγυροι σχολείων και πολλά άλλα.
Και βέβαια ο Γκόνης προώθησε και ανέδειξε και τους ντόπιους δημιουργούς και καλλιτέχνες και φυσικά το έργο τους που τις περισσότερες φορές είχε αναφορές στην πόλη μας. Γιώργος Μοσχίδης, Λυδία Φωτοπούλου, Αργύρης Μπακιρτζής, Διαμαντής Αξιώτης, Κοσμάς Χαρπαντίδης, Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης, Γεωργία Τριανταφυλλίδου, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Ηλίας Παπαδημητρακόπουλος και φυσικά τον μεγάλο Γιώργο Χειμωνά στον οποίο ήταν αφιερωμένο το Φεστιβάλ του 2010.
Ολόκληρα Φεστιβάλ επίσης αφιερώθηκαν στον Παπαδιαμάντη, στον Καβάφη και σε μεγάλους Έλληνες ποιητές με μια σειρά από πρωτότυπες και πρωτοποριακές παραστάσεις, δρώμενα και χάπενιγκς. Καλλιτεχνικός οργασμός στην Καβάλα με μεγάλη ποικιλία εκδηλώσεων και πάντα με υψηλά ποιοτικά κριτήρια.
Ο κόσμος, το ευρύ κοινό στήριξε και αγκάλιασε το νέο Φεστιβάλ και τον Γκόνη και με την συμμετοχή του στις εκδηλώσεις έδειξε το πόσο εκτιμά το έργο του. Οι μίζεροι υπονομευτές όμως από την πρώτη στιγμή, είτε λόγω πολιτικών διαφορών με τον Σιμιτσή είτε από κόμπλεξ και φθόνο άρχισαν τα πυρά κατά ριπάς εναντίον του.
Εκείνος όμως συνέχιζε απτόητος το έργο του χωρίς να επηρεάζεται από τον βρώμικο πόλεμο που του γινόταν.
Όταν μάλιστα ανέλαβε στο τέλος του 2012 και το πόστο του καλλιτεχνικού διευθυντή στο ΔΗΠΕΘΕ, τότε με ακόμη περισσότερη όρεξη υπερέβη την τυπική δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία που ίσχυε μέχρι τότε (τρεις παραγωγές το χρόνο και τέλος) και προχώρησε σε οργάνωση πλήρους χειμερινού προγράμματος με παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕ αλλά και πλήθος μετακλήσεων.
Είδαμε και ακούσαμε Μαρία Φαραντούρη, Γιώτα Νέγκα, Ελένη Τσαλιγοπούλου με Κώστα Λειβαδά, Λυδία Φωτοπούλου, Νένα Μεντή, Υρώ Μανέ, Ελένη Ουζουνίδου, Ιωάννα Παππά, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Γεράσιμο Γενατά και πολλούς άλλους ων ουκ έστι αριθμός.
Είδαμε παραστάσεις που έδρεψαν δάφνες στην Αθήνα και απέσπασαν βραβεία και γενικά πλούτισαν οι χειμώνες μας με θέατρο, μουσική και χορό.
Το ευρύ κοινό αγκάλιασε και στήριξε το Γκόνη και την δουλειά του γεμίζοντας το «Παλλάς» αλλά και όπου αλλού γινόταν κάποια εκδήλωση του Φεστιβάλ ή του ΔΗΠΕΘΕ.
Οι αρνητές όμως, οι μίζεροι και οι διάφοροι χαλκευμένοι κονδυλοφόροι εξακολουθούσαν να τον πολεμούν.
Με την αλλαγή της διοίκησης στο δήμο είχαμε και μια επίθεση λαϊκισμού του στυλ «τι να τον κάνουμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή», «κοστίζει ένα κάρο λεφτά», «μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά και μόνοι μας».
Μια νοοτροπία δηλαδή οπισθοδρομική, που φανερώνει φθόνο για ό,τι ξεπερνά την ημιμάθειά μας, την ασχετοσύνη μας και το ανύπαρκτο ταλέντο μας.
Μέσα σ’ αυτό τον πόλεμο που του γίνεται ο Γκόνης όχι απλά αντιστέκεται αλλά δημιουργεί και μια παράσταση σταθμό στα χρονικά του ΔΗΠΕΘΕ, τις «Δάφνες και πικροδάφνες» που ξεπερνά τα όρια της Καβάλας, κάνει μια διαδρομή στην περιοχή μας, περνάει στην Κωνσταντινούπολη και ετοιμάζεται τώρα και για την Αθήνα μέσα στο Μάιο.
Τώρα άνοιξε νέο κεφάλαιο λαϊκισμού. Πόσο κοστίζει στο ΔΗΠΕΘΕ ο Γκόνης;
Υπό αυτή την έννοια μπορώ κι εγώ να ρωτήσω. Πόσο στοιχίζει στο ΔΗΠΕΘΕ η πρόεδρος; Με την αντιμισθία της και το κινητό της που το πληρώνει το ΔΗΠΕΘΕ. Και γιατί να έχουμε πρόεδρο στο ΔΗΠΕΘΕ; Τη δουλειά μπορεί να την κάνει το προσωπικό. Άλλωστε μια απλή διαχείριση είναι και τίποτα παραπάνω.
Δηλαδή δεν λέμε τι πραγματικά έχει προσφέρει στο ΔΗΠΕΘΕ, στο Φεστιβάλ Φιλίππων και γενικότερα στον τόπο μας ο Γκόνης ο οποίος παίρνει 2.100 € το μήνα δηλαδή 25.200 € το χρόνο αλλά σαν μίζεροι γερολαδάδες προσπαθούμε να τον απαξιώσουμε χτυπώντας στο θυμικό του κόσμου ότι τάχα κοστίζει ένα κάρο λεφτά σε εποχές κρίσης και ανέχειας. Ο σύγχρονος Αυριανοτομπρισμός δηλαδή σε πλήρη εφαρμογή.
Προτείνω σε όλους αυτούς που προσπαθούν να υπονομεύσουν τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ και το έργο του, να κάνουν λίγη υπομονή. Σε λίγους μήνες λήγει το συμβόλαιό του και θα φύγει ο άνθρωπος. Να δούμε τότε με τι θα ασχολούνται…

ΛΕΖΑΝΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
Όλοι αυτοί που διαρρηγνύουν τα ιμάτια τους για τα λεφτά που κοστίζει τάχα ο Γκόνης στο ΔΗΠΕΘΕ, όχι μόνον δεν είπαν και δεν έγραψαν λέξη για τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε η παράσταση «Δάφνες και πικροδάφνες» αλλά ούτε καν πήγαν να την παρακολουθήσουν.

Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015

Η δυστυχία του να είσαι αριστερός σε μια κυβέρνηση που δεν τολμά τις ρήξεις



Εδώ και 45 μέρες έχουμε μια νέα κυβέρνηση. Υποτίθεται ότι είναι μια κυβέρνηση της Αριστεράς. Αυτής της κουτσής, στραβής, αλλήθωρης και με χίλιες δυό άλλες αδυναμίες νεοαριστεράς που ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια από το 4% και με την συνδρομή δυνάμεων από τον ευρύτερο κεντροαριστερό χώρο αλλά και την συσσωρευμένη τα τελευταία χρόνια αγανάκτηση και οργή του ελληνικού λαού έφτασε να γίνει κυβέρνηση με τη στήριξη μάλιστα κι ενός μικρού κόμματος της Δεξιάς.
Και ενώ όλη η Ελληνική κοινωνία ακόμη και πλατιά λαϊκά στρώματα που δεν ψήφισαν τον ΣΥΡΙΖΑ, περίμεναν μια πιο ριζοσπαστική και ρηξικέλευθη πολιτική από τη νέα κυβέρνηση, εκείνη μέρα με τη μέρα και βδομάδα με την βδομάδα, κάτω από την πίεση των «εταίρων» μας και των δανειστών μας αλλά κυρίως κάτω από την ατολμία της να σπάσει αυγά και να γκρεμίσει ταμπού, προσαρμόζεται σιγά – σιγά στο ρυθμό που χτυπούν τα νταούλια των ξένων παρά το γεγονός ότι ο Αλέξης Τσίπρας υποσχόταν προεκλογικά από την Κρήτη ότι εκείνοι θα χόρευαν κι εμείς θα χτυπούσαμε τα νταούλια.
Η απογοήτευση είναι μεγάλη για όσους πίστευαν ότι πολλά θα αλλάξει η νέα κυβέρνηση. Και η απογοήτευση αυτή καταγράφεται καθημερινά όχι μόνον στις δημοσκοπήσεις αλλά και στις δηλώσεις βουλευτών και στελεχών της κυβέρνησης αλλά και στο πικρό, παγωμένο χαμόγελο των οπαδών και φίλων του ΣΥΡΙΖΑ.
Το παράδοξο είναι ότι η κυβέρνηση, ως καθοδηγητής και μπροστάρης –υποτίθεται- του αγώνα του Ελληνικού λαού για την απελευθέρωση από τον βρόγχο των δανειστών μας, εμφανίζεται επιφυλακτική, δειλή και άτολμη να συγκρουσθεί μετωπικά και αδιάλλακτα με το ευρωπαϊκό κατεστημένο όπως απαιτεί από την ιστορική, πολιτική και κοινωνική του φύση ένα αυθεντικό κόμμα της Αριστεράς. Κι όταν μάλιστα έχει αμέριστη την στήριξη της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού ο οποίος μοιάζει να είναι διατεθειμένος να κάνει κι άλλες θυσίες προκειμένου να αποδεσμευτούμε από την θηλιά των χρεών μας και από τις απειλές του Σόιμπλε και των συν αυτώ.
Γι’ αυτό και πολλές αντιδράσεις ήδη υπάρχουν όχι μόνον από κυβερνητικούς βουλευτές αλλά και από υπουργούς και άλλα στελέχη της κυβέρνησης.
Ήδη δύο από τους βουλευτές Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ εξέφρασαν μέρος της απογοήτευσής τους με χαρακτηριστικές φράσεις – δηλώσεις τους. Ο Ηλίας Ιωαννίδης μίλησε για «στροφή στον ρεαλισμό» ενώ ο Τάκης Εμμανουηλίδης με εμφανή την απαισιοδοξία του αναφέρθηκε σε «ένα καθημερινό αδιέξοδο».
Και πραγματικά οι τρεις Καβαλιώτες κυβερνητικοί βουλευτές μοιάζουν να τα έχουν χάσει από το πλήθος των προβλημάτων και αιτημάτων με τα οποία τους φορτώνουν όχι μόνον τοπικοί φορείς, σύλλογοι, σωματεία και συλλογικότητες αλλά και μεμονωμένοι πολίτες. Τώρα καταλαβαίνουν πόσο δύσκολο είναι να είσαι κυβερνητικός βουλευτής και μάλιστα σε μια αριστερή κυβέρνηση η οποία όμως δεν τολμά να κάνει ρήξεις. Δεν είναι μόνον ένα καθημερινό αδιέξοδο αλλά και μια βαθειά, βαθύτατη απογοήτευση.

Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Σημαντική σελίδα στην ιστορία του ΔΗΠΕΘΕ, η παράσταση με το έργο «Δάφνες και πικροδάφνες»



Ως μια πολύ σημαντική σελίδα στην ιστορία του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας μπορεί να καταχωρηθεί η παράσταση με το έργο «Δάφνες και πικροδάφνες» που έκανε πρεμιέρα προχθές Σάββατο και αφού ολοκληρώσει τον κύκλο του στο «Παλλάς» στις 16 Μαρτίου, θα ταξιδέψει σε αρκετές πόλεις στην περιοχή μας για να φτάσει και ως την Κωνσταντινούπολη!
Το έργο «Δάφνες και πικροδάφνες» του Δημήτρη Κεχαΐδη, σε συνεργασία με την Ελένη Χαβιαρά, ολοκληρώθηκε το 1979 και ανέβηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβρη του ίδιου χρόνου από το Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν. Οι ηθοποιοί της πρώτης εκείνης παράστασης ήταν οι Βάσος Ανδρονίδης (Κώστας), Μίμης Κουγιουμτζής (Βασίλης), Γιάννης Μόρτζος (Τάσος) και Γιάννης Δεγαΐτης (Αλέκος).

Τέσσερις άνδρες, μικροκομματάρχες στην Τρίπολη, ετοιμάζονται πυρετωδώς για τις επικείμενες εκλογές. Τους βρίσκουμε, δηλαδή, σε μια περίοδο, όπου καλούνται να δείξουν όχι μόνο τις ικανότητές τους, αλλά και τη δύναμη και την εξουσία που διαθέτουν. Οι ίδιοι τρέφουν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους. Πιστεύουν ακράδαντα ότι είναι σπουδαία πολιτικά μυαλά. Πλοκή με την κλασική έννοια του όρου δεν υπάρχει. Η όλη δράση του έργου λαμβάνει χώρα σε ένα αρκετά περιορισμένο χώρο, ένα δωμάτιο στο σπίτι του Κώστα. Μπορεί οι ήρωες να εισέρχονται και να εξέρχονται, ποτέ όμως το βλέμμα του θεατή δεν βγαίνει έξω από το δωμάτιο αυτό. Η εξέλιξη της δράσης συμβαίνει μέσα στο δωμάτιο του Κώστα. Οι άνδρες αυτοί ονειρεύονται την στιγμή που όλα και όλοι θα υποταχθούν στην εξουσία τους. «Η κουβέντα μας», θα πει κάποια στιγμή ο Τάσος, «θα είναι απόφαση και νόμος και σφραγίδα και υπογραφή! Η επιθυμία μας θα εκπληρούται αμέσως…» Η ευκαιρία θα έρθει, τελικά, από εκεί που δεν το περιμένουν. Από το συρτάρι του Κώστα, που περιέχει ενοχοποιητικές φωτογραφίες για διάφορους πολιτικούς, αλλά και από μία γυναίκα, τη Νόρα, μια ώριμη και γοητευτική φιγούρα, που βρίσκεται πίσω από κάθε σημαντικό πολιτικό του νομού, τόσο της παλιάς όσο και της νέας φρουράς. Η Νόρα ελέγχει το πολιτικό παιχνίδι και το ελέγχει, καθώς φαίνεται, με μοναδικό της εφόδιο τη γυναικεία φύση και την ομορφιά της. Ένα νεανικό, όμως, ερωτικό γράμμα του Κώστα προς αυτήν, που τώρα κρατά στα χέρια της, αλλά και μια φωτογραφία, που κρατά ο Κώστας και ενοχοποιεί τους προστατευόμενους της Νόρας, θα γίνουν αφορμή για εκβιασμούς, δολοπλοκίες και διαπραγματεύσεις. Τελικά, θα καταφέρουν να έρθουν σε συμφωνία μαζί της. Η συμφωνία αυτή, ουσιαστικά, τους εξισώνει μαζί της ως πολιτικούς συνομιλητές. Επιπλέον, το γεγονός ότι στο παρελθόν ο Κώστας έφθασε ένα βήμα πριν την ολοκληρωτική της κατάκτηση θα δώσει απίστευτη ώθηση στο ηθικό των τεσσάρων αλλά θα προκαλέσει και το ακατάσχετο γέλιο των θεατών της προχθεσινής πρεμιέρας.

Ο Γκόνης έχει δύο βασικά χαρίσματα όταν δουλεύει σαν σκηνοθέτης: Να επιλέγει πολύ καλά κείμενα και στη συνέχεια να δημιουργεί παραστάσεις - διαμάντια με ελάχιστα μέσα. Και στην περίπτωση του «Δάφνες και πικροδάφνες» μπορούμε να παρακολουθήσουμε την επιτομή αυτής της διαδικασίας, αυτού του μαγικού διδύμου της επιτυχίας του, του απαράβατου δηλαδή κανόνα που ακολουθεί στη δουλειά του.
Το «Δάφνες και πικροδάφνες» από τη μια, είναι ένα αριστουργηματικό κείμενο, ένα κλασικό και διαχρονικό αριστούργημα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας που από το 1979 που πρωτοπαρουσιάστηκε μέχρι σήμερα δεν έχασε ούτε στάλα από τους χυμούς του και γι’ αυτό ανέβηκε και ξανανέβηκε δεκάδες φορές από διάφορα θεατρικά σχήματα.
Οι ήρωες του έργου «Δάφνες και πικροδάφνες» είναι ο ίδιος ο νεοέλληνας. 
Είναι ένα θεατρικό παιχνίδι δομημένο, μέσα από τους υπέροχους διάλογους. Οι εύθραυστες και υστερόβουλες φιλίες, οι εκβιασμοί και οι δολοπλοκίες των κομματαρχών μέσα σε ένα παιχνίδι εξουσίας περιγράφουν μία πραγματικότητα που είναι επίκαιρη μέχρι σήμερα και μάλλον θα είναι επίκαιρη για πάντα.
Ο Δημήτρης Κεχαΐδης (1933-2005) στην αρχή μόνος του και στη συνέχεια μαζί με τη σύζυγό του Ελένη Χαβιαρά καταπιάνονται στα έργα τους με θέματα τα οποία συνήθως και εκ πρώτης όψεως δεν είναι σοβαρά. Προτιμούν να περιορίζονται σε μια μόνον κατάσταση κι όχι να απλώνονται σε πολλά πρόσωπα. Επιλέγουν έναν χώρο μαζεμένο, έναν κύκλο κλειστό και μέσα εκεί «σκάβουν» στις σχέσεις των ανθρώπων. Έτσι αποδίδουν καλύτερα, ψάχνοντας τη λεπτομέρεια. Γι' αυτό και συνήθως τα έργα τους παίζονται σε ένα δωμάτιο. Ο χώρος δεν κινείται, κινούνται όμως τα πρόσωπα.
Από τη μια λοιπόν το έργο. Εν αρχή δηλαδή ην ο λόγος. Και στη συνέχεια αναλαμβάνει δράση η ευρηματικότητα, η φαντασία και το δημιουργικό ταλέντο του Γκόνη που με ελάχιστα μέσα αλλά με λεπτομερειακή μαστοριά και υπομονή φτιάχνει ένα κέντημα με τις ιδέες που γεννάει αλλά και με τον τρόπο που βρίσκει να αναδείξει τα πλούσια εκφραστικά μέσα των ηθοποιών του, υποβάλλοντάς τους καθημερινά στην διάρκεια των προβών, σε μια πνευματική και σωματική δοκιμασία, σκάβοντας στις ψυχές τους και ισορροπώντας τελικά με μια αξιοθαύμαστη τελειότητα πάνω στο όριο των φυσικών τους αντοχών που συμπίπτει με το μάξιμουμ των ερμηνευτικών τους δυνατοτήτων.
Και ο συνδυασμός αυτός αποτελεί την αλάνθαστη συνταγή της επιτυχίας κάθε παράστασης όπως αυτής που απολαύσαμε το Σάββατο το βράδι στο «Παλλάς», στην πρεμιέρα της παραγωγής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας με το έργο «Δάφνες και πικροδάφνες» των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά.
Φυσικά ο Θοδωρής Γκόνης τονίζει και το πολιτικό στοιχείο που ούτως ή άλλως εμπεριέχει το κείμενο αλλά προσαρμόζοντάς το στα σημερινά δεδομένα κυρίως με τις δύο σημαίες, την ελληνική και της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υπάρχουν στο σκηνικό και όχι μόνον.
Θα ήταν άδικο (όχι για τους τύπους αλλά και για την ουσία του πράγματος) να ξεχωρίσουμε κάποιον από τους ηθοποιούς - πρωταγωνιστές. Και οι τέσσερεις κατέθεσαν επί σκηνής μοναδικές ερμηνείες. Παρά το δικαιολογημένο ως ένα βαθμό τρακ και άγχος της πρεμιέρας που πιθανόν να τους διακατείχε, όχι μόνον δε το έδειξαν, όχι απλώς φανέρωσαν το μεγάλο τους ταλέντο αλλά ξεπέρασαν κάθε προσδοκία και συγκαταβατικότητα με την οποία πιθανόν θα τους αντιμετώπιζαν κάποιοι από τους θεατές.
Αποδεικνύεται έτσι για άλλη μια φορά ότι μεγάλα ταλέντα, αξιοθαύμαστοι δημιουργικοί άνθρωποι με μεγάλα αποθέματα και μέσα έκφρασης δοκιμάζονται στην αφάνεια την ώρα που στο φως της δημοσιότητας θριαμβεύουν οι ατάλαντοι.
Θα μείνω στον Ανδρέα Τσιαπτσιάδη όχι για να τον ξεχωρίσω από τους υπόλοιπους αλλά γιατί με συγκινεί το γεγονός ότι παρακολουθώ την πορεία του από το πρώτο του βήμα το 1979, όταν σχολιαρόπαιδο 16 χρονών συμμετείχε σε μια ερασιτεχνική ομάδα της Θεατρικής Λέσχης Καβάλας και τον παρακολουθώ όλο αυτό το διάστημα που αφού διάνυσε 36 χρόνια δημιουργικής δουλειάς έφτασε στο απόγειο της τέχνης του με την συμμετοχή του και την μοναδική ερμηνεία του στις «Δάφνες και πικροδάφνες».
Εξαιρετικοί και καταλυτικοί για την πορεία της παράστασης οι φωτισμοί του Τάσου Παλαιορούτα και ευρηματικά στο μινιμαλισμό τους τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ελένης Στρούλια.
Μη χάσετε αυτή την παράσταση.



INFO
«Δάφνες και πικροδάφνες»
Συγγραφείς: Δημήτρης Κεχαΐδης, Ελένη Χαβιαρά
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Συμεωνίδου
Παίζουν: Αλέξανδρος Καλπακίδης, Δημήτρης Κοντός, Παύλος Σταυρόπουλος, Ανδρέας Τσιαπτσιάδης