Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2016

Ποίηση διεκδικούσα Νόμπελ

Δημοτικό έργο …γκραν γκινιόλ












Λυσσομανάει ο άνεμος μες το βαθύ σκοτάδι
κι οι πύλες λες πως άνοιξαν του ερεβώδους Άδη.
Βρέχει τουλούμια ο Θεός, αστράφτει και βροντάει
κάποιο σκυλί στη γειτονιά αγρίως αλυχτάει

Μια πόρτα κάπου έκλεισε κι έσπασε ένα τζάμι
του τρόμου απλώθηκε παντού το φοβερό πλοκάμι.
Μοιάζει με θρίλερ η βραδιά, με γκραν γκινιόλ ταινία
λες κι οι βρικόλακες θα βγουν στην άλλη τη γωνία

Όλ’ η Καβάλα ξαγρυπνά κρύος ιδρώτας τρέχει
την πλάτη όλη διαπερνά, το σώβρακό μας βρέχει
Πάει να σπάσει η καρδιά από την αγωνία
-ας είναι όνειρο ρε συ αυτή η μαλακία-

Κι όπως τα γόνατα λυγούν και τρέμουν απ’ το φόβο
και να τη βγάλω καθαρός μάλλον χλωμό το «κόβω»
μία κραυγή ακούγεται, τρομακτική Ερινύα
που φτάνει μέχρι το Κογκό και την Αββησινία

Όλοι αναγνωρίζουνε την τρομερή τσιρίδα
που σπάει καθρέφτες, κρύσταλλα, σφίγγει την καρωτίδα
Απ’ τ’ άσπρο κτήριο έρχεται τ’ όμορφο δημαρχείο
σαν τρικυμία νά ‘πιασε κάποιον εν τω κρανίω.

Τρέχουμε και μπουκάρουμε μέσα στο κτήριο όλοι
να δούμε τι συνέβηκε και σφίχτηκαν οι κώλοι
απ’ την κραυγή την άγρια και εν πολλοίς φρικώδη
που τα κορμιά μας τύλιξε σαν γίγαντας – χταπόδι

Μέσα σε σύννεφα καπνού πολύ βαριού τσιγάρου
και τρία πιάτα αδειανά σκορδαλιομπακαλιάρου
τη δήμαρχο διακρίνουμε κάτασπρη απ’ τον τρόμο
να δείχνει στο γραφείο της έναν ογκώδη τόμο.

-«Τι έπαθες;» ρωτήσαμε «κι έτσι πολύ φωνάζεις
σαν να σε σφάζουνε θαρρείς και σαν τρελή κραυγάζεις;»
-«Μήπως σε όρμηξε κανείς να σε κακοποιήσει
και σ’ έπιασε νευρωτική και υστερίας κρίση;»

-«Όχι δεν μ’ όρμηξε κανείς να με κακοποιήσει
κι ούτε που με κατέλαβε της υστερίας κρίση,
κάτι άλλο πιο τρομακτικό μόλις που μου συνέβη
να μου σαλέψει το μυαλό νομίζω πως κοντεύει»

-«Μόλις που διάβασα παιδιά το έργο που έχω κάνει
δυό χρόνια πού ‘μαι δήμαρχος κι αυτό θα με τρελάνει
Τόσα πολλά που έφτιαξα τρόμαξα που τα είδα
κι έτσι μου βγήκε αυθόρμητα η τρομερή τσιρίδα»

Έφυγα γρήγορ’ από κει στο σπίτι να γυρίσω
να δώσω τόπο στην οργή μη κάποιον σιχτιρίσω.
Κι όπως εβάδιζα γοργά εις το βαθύ σκοτάδι
μες σε λακούβα έπεσα σημάδεψα αλφάδι

Γέμισα λάσπες, χώματα χτύπησα στο κεφάλι
έργο του Δήμου ήτανε, της ΔΕΥΑΚ το χάλι
και μια κραυγή τρομακτική αυθόρμητα μου βγαίνει

«δες την πραγματικότητα Τσανάκα ευλογημένη».

Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2016

Νέος Αξιώτης στις προθήκες των βιβλιοπωλείων



Λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του βιβλίου του «Με χίλιους τρόμους γενναίος» από τις εκδόσεις «Κίχλη», ο συμπολίτης μας συγγραφέας Διαμαντής Αξιώτης απολαμβάνει τη χαρά να βλέπει εδώ και λίγες μέρες στις προθήκες των βιβλιοπωλείων όλης της χώρας, ένα ακόμη βιβλίο του.
Πρόκειται για την επανέκδοση (αυτή τη φορά από τις εκδόσεις «Επίκεντρο» της Θεσσαλονίκης) της συλλογής διηγημάτων του (αφηγήματα τα χαρακτηρίζει ο ίδιος) «Το μισό των Κενταύρων» που είχε κυκλοφορήσει σε πρώτη έκδοση το 1990 από τις εκδόσεις «Παρατηρητής» επίσης της Θεσσαλονίκης.
Η καινούρια αυτή έκδοση, της πρώτης ουσιαστικά εμφάνισης του Αξιώτη πριν 26 χρόνια στο στίβο της πεζογραφίας αφού στο μεταξύ είχε προηγηθεί η σκληρή του «προπόνηση» στο χώρο της ποίησης, βρίσκει πλέον τον Διαμαντή όχι μόνον ωριμότερο ως συγγραφέα αλλά και με ένα αρκετά βαρύ σακίδιο συγγραφικής δουλειάς στην πλάτη. Τέσσερα μυθιστορήματα, τρεις συλλογές διηγημάτων, μία ανθολογία και ένα θεατρικό. Δεν είναι και λίγα. Και δεν υπολογίζουμε φυσικά τις προ του 1990 ανθολογίες τοπικών συγγραφέων και ποιητών.
Διατρέχοντας τις σελίδες της καινούριας έκδοσης, ξαναφέρνουμε στη μνήμη μας τα κείμενα του Αξιώτη και διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά ότι στην ουσία «Το μισό των Κενταύρων» αποτέλεσε το συναινετικό διαζύγιο του συγγραφέα από την ποίηση της οποίας όμως τον βαθύ έρωτα δεν είχε ακόμη τότε ξεπεράσει. Αργότερα τα κατάφερε και δόθηκε με σφοδρό πάθος στην πεζογραφία η οποία και τον κέρδισε οριστικά.
Στη νέα έκδοση του «Μισού των Κενταύρων» των εκδόσεων «Επίκεντρο» συμπεριλαμβάνονται και έξι κριτικές της συλλογής διηγημάτων του Αξιώτη οι οποίες  γράφτηκαν και δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες και περιοδικά της εποχής αμέσως μετά την πρώτη κυκλοφορία του βιβλίου το 1990.

Τι είναι όμως «Το μισό των Κενταύρων»;. Διαβάζουμε από το οπισθόφυλλο της καινούριας έκδοσης:
Έντεκα αφηγήματα διπλής όψεως, όπου το ένα μισό αντικατοπτρίζει τη σκοτεινή, άγρια πλευρά της ανθρώπινης φύσης που βουλιάζει στη λάσπη του ένστικτου και επιζητεί να αυτοκαταστραφεί στη δίνη του πάθους, ενώ το άλλο μισό διανύει τις φωτισμένες πεδιάδες της λογικής, επιχειρώντας να απλωθεί ως το βάθος του ουρανού.
Τον Κένταυρο επιλέγει ως σύμβολο αυτού του διπλού κόσμου ο συγγραφέας για να υποδηλώσει το έλλογο που συνδέεται ακατάλυτα στο ίδιο σκαρί με το άλογο. Αφήνει, λοιπόν, στον αναγνώστη να ανακαλύψει σ’αυτά τα αφηγήματα ποια μισή φύση κυριαρχεί, ποιος κόσμος κατορθώνει να εκφραστεί και να επιβιώσει σ’ ένα παιχνίδι όπου τίποτα δεν είναι μονοσήμαντο και τίποτα δεν έχει μόνο μία όψη.
Ο Διαμαντής Αξιώτης εκφράζεται για τον διπλό του κόσμο με λέξεις σμιλεμένες ενός ανθρώπου που περιπλανήθηκε σε στέρνες μιας πλούσιας, αλλά ωστόσο ανέγγιχτης παράδοσης, για να χαθεί στη συνέχεια με ταχύτητα σε φωτισμένες σύγχρονες λεωφόρους, από όπου ακροάστηκε και μας μεταφέρει τον παλμό της εποχής μας.

ΜΙΚΡΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Διαμαντής Αξιώτης γεννήθηκε στην Καβάλα, όπου και ζει. Έχει εκδώσει ποιητικές συλλογές, συλλογές διηγημάτω
ν, ανθολογίες ποίησης και διηγήματος, τέσσερα μυθιστορήματα. Υπεύθυνος, επί σειρά ετών, ραδιοφωνικών εκπομπών και έκδοσης λογοτεχνικών περιοδικών. Κείμενό του συμπεριλαμβάνεται στη διδακτέα ύλη των κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στα αναγνωστικά της Β’ Γυμνασίου. Είναι μέλος της Εταιρίας Συγγραφέων.

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016

Ποίηση διεκδικούσα Νόμπελ





Καθώς καθόμουνα προχθές ρεμβάζων αναιτίως
αχόν και κρότον φοβερόν ακούω αιφνιδίως.
Τρόμος κατέλαβεν ευθύς την άδολην ψυχήν μου
επηρεάζοντας δεινώς πάσαν του νου πτυχήν μου

Ψάχνων να βρω ο δυστυχής το αίτιον του τρόμου
ένιωσα σαν να βρέθηκα σε πίστα ιπποδρόμου
όπου τ’ αλόγατα χυμούν και ροβολούν αγρίως
με φοβερόν χλιμιντρισμόν ορμούν αρειμανίως

Και η αίσθησίς μου τελικώς δεν ήτο λανθασμένη
σαν παστουρμάς που βγάλανε άσχετοι το τσιμένι
Κι έτσι στο βάθος φάνηκε άτι λευκόν ωραίον
καλπάζοντας να έρχεται ως πεινασμένος λέων.

Και τότε διαπίστωσα με δέος είν’ αλήθεια
-όπως μικρό με τάιζε η μάνα μου ρεβύθια-
ότι γυναίκα φοβερή ήτο ο αναβάτης
σαν τον Ιβάν τον τρομερό έμοιαζε στρατηλάτης

Τις υποθέσεις άρχισα με το μυαλό να κάνω
ποια αμαζόνα άραγε κάνει τον ινδιάνο
και με τις μπάντες έρχεται μ’ άλογο που σπινιάρει
κι όλοι να φύγουν τρέχουνε τρέμοντες σαν το ψάρι.

Μην είν’ η Κορίνα η Πρασσά πάνω στο άσπρο άτι
που αμαζόνα ντύθηκε μη και την πιάσει μάτι;
και μες τη φούρια έρχεται για να μας αναγγείλει
πανηγυράκια κανα δυό, με υψηλό κονδύλι;

Μήπως στο άσπρο άλογο είναι η Δρακονάκη;
Ή μήπως είναι η Μαριώ και κόρη Φραντζεσκάκη;
Λες να ‘ναι η δήμαρχος αυτή η Δήμητρα Τσανάκα
που καβαλάει τ’ άλογο; Θα ‘χει μεγάλη πλάκα

Δεν είν’ η Κορίνα η Πρασσά μήτε η Δρακονάκη
Μηδέ η δήμαρχος παιδιά μήτε η Φραντζεσκάκη
Διότι ετούτον τον καιρόν που ανθίζ’ η αλαζονεία
μία μονάχα καβαλάει, τη λένε Αναστασία

Δεν καβαλάει άλογο και ούτε καν μουλάρι
μα σε καλάμι έδεσε κάποιο παλιό σαμάρι
και μες τη πιάτσα τριγυρνά με κομπασμό μεγάλο
κι όλο τα ίδια τσαμπουνάει, μοιάζει με παπαγάλο:

«Απ’ την Καρβάλη έρχομαι με λόγο τσεκουράτο
και δεν αφήνω τίποτε ΕΓΩ να πέσει κάτω
ΕΓΩ τα πήρα τα λεφτά από το Ηλιάδη
μόνο ΕΓΩ ενήργησα χωρίς κανά ψεγάδι»

«Όλοι οι προηγούμενοι κι αυτοί που μ’ επικρίνουν
δεν κάναν τίποτα ποτέ και τα’ απ’ αυτά τους ξύνουν
Μόνον ΕΓΩ κατάφερα τα χρήματα να πάρω
με τρόπο που θα ταίριαζε σε έμπειρο κουρσάρο»

«Γι’ αυτό λοιπόν δοξάστε με, γράψτε για με τραγούδια
και στείλτε στο γραφείο μου πολύχρωμα λουλούδια
Είμαι ΕΓΩ μοναδική, μπροστά μου όλοι οι άλλοι
Είναι μυρμήγκια θλιβερά κι ΕΓΩ μόνον ΜΕΓΑΛΗ».

Λέω λοιπόν τελειώνοντας σαν ποιητής του κώλου
πως και ο ίδιος ο Χριστός εκάθησε επί πώλου
για να μας δείξει και να πει σε όλη την οικουμένη
πως μόνο οι απλοί κι οι ταπεινοί είναι ευλογημένοι

Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016

Η Βενιζέλου θα πεθάνει πριν καλά - καλά αναγεννηθεί




Η χθεσινή εύκολη συναίνεση της Δημάρχου Δήμητρας Τσανάκα να επανακάμψουν τα αστικά λεωφορεία στην οδό Βενιζέλου μετά το τέλος των εργασιών σε είκοσι περίπου μέρες, είναι στην ουσία ο θάνατος αυτού του δρόμου πριν καλά – καλά αποδοθεί στην τοπική κοινωνία με την νέα του μορφή και την επίσης νέα του λειτουργία ως αναγεννημένος νέος, σύγχρονος και όμορφος κεντρικός μονόδρομος.
Η Δήμητρα Τσανάκα υπέκυψε στις πιέσεις της διοίκησης του αστικού ΚΤΕΛ χωρίς στην ουσία να λάβει υπ’ όψιν της την φιλοσοφία με βάση την οποία κατασκευάσθηκε αυτό το μεγάλο έργο και χωρίς να σκεφτεί το συμφέρον όλης της τοπικής κοινωνίας.
Τα αστικά λεωφορεία θα φέρουν την ασφυξία στην οδό Βενιζέλου και θα δημιουργήσουν πολύ μεγάλο πρόβλημα στην ούτως ή άλλως άθλια κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο της Καβάλας με το οξύτατο κυκλοφοριακό και την παράνομη στάθμευση και για την οποία φυσικά όλοι έχουμε το μερίδιο της ευθύνης μας.
Το αστικό ΚΤΕΛ κατάφερε στην χθεσινή συνάντηση με την δήμαρχο να επαναφέρει στην ουσία όλα τα δρομολόγια των λεωφορείων του στην οδό Βενιζέλου. Διότι αυτά για τα οποία η διοίκηση του ΚΤΕΛ ισχυρίζεται ότι παραμένουν στην Ερυθρού Σταυρού είναι δρομολόγια χωρίς καμιά απολύτως σημασία. Το ένα μάλιστα είναι εποχιακό και πραγματοποιείται μόνον το καλοκαίρι και μάλιστα για ένα διάστημα μόλις 11 εβδομάδων. Τα άλλα δύο - Νο 10 (Νεάπολις) και Νο 2 (Δεξαμενή από Ρούσβελτ)- είναι αραιά, δεν πραγματοποιούνται Σάββατο απόγευμα, Κυριακές και αργίες και ορισμένα μάλιστα καλύπτονται πολλές φορές από τις άλλες γραμμές.
Σχετικά επίσης με το επιχείρημα των ανθρώπων του αστικού ΚΤΕΛ ότι η δρομολόγηση των λεωφορείων από την οδό Ερυθρού Σταυρού έφερε μείωση στα εισιτήρια κατά 20% είναι χωρίς τεκμηρίωση αφού το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που κατασκευαζόταν η οδός Βενιζέλου, τα σχολεία δεν λειτουργούσαν καθώς επίσης και το Δημοτικό Ωδείο είχε κλείσει οπότε ούτως ή άλλως η κίνηση των μαθητών ήταν όχι απλώς περιορισμένη αλλά μηδενική.
Τέλος όσο κι αν ισχυρίζονται οι υπεύθυνοι του αστικού ΚΤΕΛ ότι θα φροντίσουν να μη συμπίπτουν τα δρομολόγια των τεσσάρων γραμμών που διέρχονται από την οδό Βενιζέλου, ώστε να μην έχουμε το φαινόμενο δύο και τριών λεωφορείων στη σειρά μέσα στον στενό αυτό μονόδρομο, είναι βέβαιο, και το γνωρίζουν και οι ίδιοι από την εμπειρία τους, ότι αυτό είναι ανέφικτο αφού είναι τόσο μεγάλη η κίνηση στο κέντρο της πόλης ώστε ακόμη και να θέλεις δεν μπορείς να ρυθμίσεις επακριβώς τα δρομολόγια. Άλλωστε ο κάθε ένας που κυκλοφορεί με λεωφορείο το ξέρει αυτό καλά από τις «έξυπνες στάσεις» όπου τις περισσότερες φορές οι ενδείξεις για την άφιξη του λεωφορείου στη στάση πέφτουν έξω.
Οι τέσσερις γραμμές που συμφωνήθηκε να διέρχονται από την οδό Βενιζέλου είναι οι πυκνότερες από όλες τις γραμμές του αστικού ΚΤΕΛ και μάλιστα τα δρομολόγια σε ώρες αιχμής πραγματοποιούνται ανά δέκα (10) λεπτά. Πρόκειται για τις γραμμές Νο1 (Βύρωνος), Νο 4 (Κηπούπολη), Νο 5 (Άγ. Λουκάς) και Νο 11 (Νοσοκομείο – Περιγιάλι).
Η πεποίθησή μας είναι ότι η οδός Βενιζέλου όπως διαμορφώθηκε τώρα δεν χωράει παραπάνω από μία γραμμή αστικού λεωφορείου.
Νομίζουμε ότι η Δήμητρα Τσανάκα θα πρέπει να το ξανασκεφτεί, να καλέσει και να συζητήσει με ειδικούς επιστήμονες το θέμα αυτό και να πάρει μια απόφαση όχι εξυπηρετώντας το συμφέρον μιας ιδιωτικής επιχείρησης αλλά το γενικότερο καλό της πόλης.

Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016

Συγκρίσεις δηλώσεων για την διδασκαλία των θρησκευτικών στα σχολεία




Με φράσεις και χαρακτηρισμούς όπως «αντορθόδοξοι πειραματισμοί», «δήθεν εκσυγχρονισμού», «ανιστόρητων μεταρρυθμιστών» και αρκετές άλλες, ο μητροπολίτης Προκόπιος παρεμβαίνει στην πολιτική επικαιρότητα με μακροσκελή δήλωσή του σχετικά με το θέμα της διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία.
Για το ίδιο θέμα ένας άλλος άνθρωπος από τον χώρο της ορθοδόξου πίστεως, ο φιλόλογος και συγγραφέας Σταύρος Ζουμπουλάκης, καταθέτει τις δικές του απόψεις για το ίδιο θέμα αλλά με την μετριοπάθεια, τη νηφαλιότητα και τον ρεαλισμό που οφείλουν όλοι οι νουνεχείς άνθρωποι να αντιμετωπίζουν αυτά τα τόσο ευαίσθητα θέματα


Μητροπολίτης Προκόπιος
Μια πολιτική, αντικυβερνητική παρέμβαση
Ο Μητροπολίτης Προκόπιος, κατά κόσμον Μιχαήλ Τσακουμάκας, γεννήθηκε στο Βουνό Χίου το 1939. Αποφοίτησε από την Εκκλησιαστική Σχολή Κορίνθου το 1958 και από τη Θεολογική Σχολή Αθηνών το 1963. Χειροτονήθηκε διάκονος το 1960 και Πρεσβύτερος το 1965. Υπηρέτησε ως ιεροκήρυκας στον Μητρόπολη Κορινθίας. Το 1974 εξελέγη μητροπολίτης Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου και ενθρονίστηκε στις 15 Ιουνίου του ίδιου χρόνου.

«…Οι αντορθόδοξοι πειραματισμοί δεν είναι δυνατόν να αφήσουν αδιάφορον την Εκκλησίαν, η οποία Συνοδικώς και πάλιν θα αντιμετωπίσει την επικίνδυνη κατάσταση με απόλυτον κριτήριον την διαφύλαξιν του θησαυρού της Ορθοδόξου Πίστεως και ζωής. Εντός των πλαισίων της ελευθερίας της θρησκευτικής συνειδήσεως και της ευαισθησίας του ποιμαντικού χρέους θα στηριχθεί η προ-σπάθειά της, να μη θυσιασθεί στο βωμό του δήθεν εκσυγχρονισμού η δοκιμασμένη μέσα στο χρόνο εκπαιδευτική εμπειρία και διδακτική πράξις, η διαποτισμένη από την αλήθεια της θρησκευτικής παραδόσεώς μας. Το μάθημα των θρησκευτικών να διασφαλίζει την αληθή γνώσιν δια τον αληθινόν Θεόν και όχι αποκλειστικά τη «γνω-ση των θρησκειών» των ανιστόρητων μεταρρυθμιστών».     


Σταύρος Ζουμπουλάκης
Μια νηφάλια αλλά και ρεαλιστική προσέγγιση
Γεννήθηκε το 1953 στη Συκιά Λακωνίας. Σπούδασε νομική και φιλολογία στην Αθήνα και φιλοσοφία στο Παρίσι. Δίδαξε πολλά χρόνια στη μέση εκπαίδευση. Από το 1998 ως το 2012 διετέλεσε διευθυντής του περιοδικού «Νέα Εστία». Είναι πρόεδρος, από το 2008, του Δ.Σ. του βιβλικού ιδρύματος «Άρτος Ζωής». Το 2013 ανέλαβε τη θέση του προέδρου του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Το 2015 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

«Προσωπικά είμαι υπέρ ενός υποχρεωτικού μαθήματος Θρησκευτικών, χωρίς κανέναν απολύτως ομολογιακό ή κατηχητικό χαρακτήρα. Πυρήνας αυτού του μαθήματος θα είναι η Βίβλος, Παλαιά και Καινή Διαθήκη.
Θα διδάξουμε δηλαδή τους μαθητές τα μεγάλα κείμενα της Βίβλου, όπως ακριβώς τους διδάσκουμε τα μεγάλα κείμενα της Αρχα
ίας Ελλάδος.
Θα τους καλέσουμε να τα γνωρίσουν, να ανακαλύψουν τη σημασία και την ομορφιά τους. Θα τα διδάξουμε με ζέση, όπως διδάσκουμε και όλα τ’ άλλα, μα χωρίς να καλούμε κανέναν να τα δεχτεί με τον τρόπο του πιστού. Δεν είναι δουλειά του σχολείου αυτό.
Τα Θρησκευτικά δηλαδή, θα είναι ένα ερμηνευτικό μάθημα, όπως είναι και τα αρχαία, όχι ένα κατηχητικό μάθημα. Με πυρήνα τα ιδρυτικά κείμενα της Βίβλου, θα διδάξουμε την ιστορία του χριστιανισμού, την τέχνη του, τη σκέψη, τον πολιτισμό του. Ασφαλώς και τις άλλες θρησκείες, κυρίως όσες συνδέονται, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, με την Ιστορία μας. Δηλαδή, τον ιουδαϊσμό και το ισλάμ».

Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2016

«Τζάμια στις Καμάρες και γέφυρα με τη Θάσο»




Εδώ και πέντε χρόνια η τοπική κοινωνία και οι φορείς της συζητούν για την αξιοποίηση του παλιού Νοσοκομείου. Μεταξύ αντεγκλήσεων για το ιδιοκτησιακό ανάμεσα σε Δήμο και Δημόσιο, προκρίθηκε η λύση του ξενοδοχείου.
Η λύση αυτή –αν ποτέ ευδοκιμήσει- απαιτεί υψηλό κόστος (και υψηλό ρίσκο φυσικά)  το οποίο προφανώς θα πρέπει να το επωμισθεί κάποιος ιδιώτης επενδυτής.
Τι να σας πω. Περιμένουν δεκάδες τέτοιοι στην ουρά.
Και ενώ λοιπόν μέσα σ’ αυτό το άνυδρο περιβάλλον της παρατεταμένης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης όπου δεν υπάρχει σάλιο όχι για μια τέτοιου μεγέθους επένδυση αλλά ούτε για την ασφαλτόστρωση δέκα μέτρων δρόμου, έρχεται φωστήρας τοπικός πολιτικάντης να εκπλήξει τους πάντες με τα μεγαλεπίβολα σχέδιά του και να αφήσει σέκους όλους μας.
Να μεταφερθεί λέει το μισό διοικητήριο στο παλιό νοσοκομείο και το άλλο μισό στο κτήριο του ΤΕΑΥΚΕ στα Καλαφατιά και να γίνει ξενοδοχείο το κτήριο του διοικητηρίου και να ‘χει για πισίνα του το ανοιχτό κολυμβητήριο!!!
Ιδιοφυές σχέδιο. Πώς δεν το σκεφτήκαμε ρε όλοι εμείς οι μαλάκες τόσο καιρό;
Δηλαδή συζητάμε τόσα χρόνια για να βρούμε κάποιο κορόιδο να ρίξει τα εκατομμύριά του για το παλιό νοσοκομείο και να το κάνει ξενοδοχείο και ο τοπικός φωστήρας μάς προτείνει όχι μόνον να βρεθούν λεφτά για το παλιό νοσοκομείο αλλά να βρούμε λεφτά, πρώτον για να μετατρέψουμε το παλιό νοσοκομείο σε διοικητήριο, δεύτερον κι άλλα λεφτά για το κτήριο του ΤΕΑΥΚΕ (που θα γίνει υπόλοιπο διοικητηρίου) και τρίτον κι άλλα λεφτά (επενδυτή δηλαδή) για το νυν διοικητήριο που θα γίνει ξενοδοχείο (το οποίο προφανώς πρέπει να γκρεμιστεί εξ ολοκλήρου διότι ξενοδοχείο χωρίς μπαλκόνια σε τέτοια θέση δεν νοείται). Διαβολικό μυαλό ο τύπος.
Με την ευκαιρία, μεγάλε, δεν βάζεις μέσα στα πλάνα σου και τζάμια στις Καμάρες γιατί κάνει ρεύμα το χειμώνα και παγώνουμε. Α και μια γέφυρα για Θάσο γιατί βγάλαμε σπυριά τόσα χρόνια πήγαινε – έλα με τα φέρι μποτ.
Λες ρε συ αν τα …«ξύνω» κι εγώ όλη μέρα, να κατεβάζω τέτοιες φοβερές ιδέες;

Τρίτη 23 Αυγούστου 2016

Η κατά Γκόνη «Σεφεριάδα» στο απόγειό της





Το αποκορύφωμα και η πεμπτουσία του φετινού αφιερώματος του Φεστιβάλ Φιλίππων στον Γιώργο Σεφέρη αποτέλεσε χωρίς αμφιβολία η παράσταση που ετοίμασε και παρουσίασε ο Θοδωρής Γκόνης μαζί με τους εκλεκτούς συνεργάτες του στο οικόπεδο Κρέη, τη Δευτέρα και την Τρίτη το βράδυ, μπροστά σε ένα πολυπληθές κοινό που χειροκρότησε θερμά το τελικό αποτέλεσμα και με τα θετικά του σχόλια στο τέλος, επιβράβευσε όλους τους συντελεστές και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ ιδιαίτερα, όχι μόνον για την συγκεκριμένη παραγωγή αλλά γενικότερα για την προσφορά αυτού του ακούραστου και ανεξάντλητου δημιουργού, πρώτα απ’ όλα στην Καβάλα αλλά και στον πολιτισμό και την τέχνη γενικότερα.
Η παράσταση ετοιμάστηκε σε χρόνο ρεκόρ, με πρόβες μόλις 25 ημερών και βασίστηκε πάνω σε κείμενα του Γιώργου Σεφέρη από τα ημερολόγιά του. Τα κείμενα αυτά επέλεξαν και επιμελήθηκαν με πολύ κόπο και φροντίδα ο Θοδωρής Γκόνης και η μόνιμη συνεργάτις του Ελένη Στρούλια (που έφτιαξε και τα σκηνικά) και ερμήνευσαν εξαιρετικά οι Καβαλιώτες ηθοποιοί Παύλος Σταυρόπουλος, Ναταλία Βασιλέκα, Εύα Οικονόμου – Βαμβακά, Δημήτρης Σωτηρίου και Δημήτρης Κοντός.
Η παράσταση ξεκινούσε με δύο επιστολές. Αυτή που το πανεπιστήμιο του Πρίνστον προτείνει στον Σεφέρη να αναλάβει την έδρα της ποίησης για ένα χρόνο με αμοιβή 28.000 δολάρια και η αρνητική απάντηση του Έλληνα ποιητή στην οποία εξηγεί και τους λόγους που αρνείται την τιμητική αυτή θέση.
Στη συνέχεια μέσα από τα ημερολόγια του Σεφέρη διαπερνά όλη η σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας και αναδεικνύεται όχι μόνον η χαρισματική προσωπικότητα αυτού του μεγάλου Έλληνα διανοητή αλλά και ο προφητικός του λόγος στα τραγικά γεγονότα και τις δυσάρεστες εξελίξεις που σημάδεψαν τον Ελληνισμό και άνοιξαν πληγές οι οποίες δεν έχουν ακόμη κλείσει.
Ο Γκόνης πήρε ένα ημερολόγιο και το έκανε θέατρο. Ξεζούμισε το κείμενο και με την ευρηματική του σκηνοθεσία κατάφερε να το περάσει στο κοινό σαν ένα κανονικό θεατρικό κείμενο, με δράση, συγκίνηση, πικρό χιούμορ, απρόοπτη –καμιά φορά- εξέλιξη και βαθειά συναισθήματα.
Και οι ηθοποιοί ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις της αγχωτικής προετοιμασίας λόγω της στενότητας του χρόνου, κατάφεραν όχι απλώς να διεκπεραιώσουν τους ρόλους τους αλλά με το αδιαμφισβήτητο ταλέντο τους να δώσουν ενδιαφέρον, πνοή και ζωντάνια σε ένα κείμενο που απέχει παρασάγγας από το να είναι θεατρικό.
Απόλυτα πειθαρχημένοι, άψογοι στην εκφορά του λόγου, με συναίσθημα και με βουνό την εσωτερική ενέργεια, ερμήνευσαν άψογα τους ρόλους τους υποχρεώνοντας στο τέλος το κοινό σε ένα θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα.
Ο Τάσος Παλαιορούτας, έμπιστος –και το αξίζει- συνεργάτης του Γκόνη, έστησε με αριστουργηματικό τρόπο τους φωτισμούς, οι οποίοι αποτέλεσαν καταλυτικό στοιχείο στην επιτυχία της παράστασης.
Στη συγκεκριμένη παράσταση μάλιστα και με τον τρόπο που στήθηκε στο νέο χώρο, καθοριστικό ρόλο έπαιξαν και οι τεχνικοί του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας που δούλεψαν με αυταπάρνηση για να παραχθεί το τελικό –άριστο- αποτέλεσμα.
Είναι καλά πράγματα αυτά που συμβαίνουν και τα εύσημα μπορούν να αποδοθούν όχι μόνο στον Γκόνη και τους συνεργάτες του αλλά και στον Δήμο Καβάλας και τις διοικήσεις του (προηγούμενη και παρούσα), η μία γιατί τον επέλεξε για τη θέση αυτή και η δεύτερη γιατί ανανέωσε –κι αυτό απαιτεί πολιτική γενναιότητα- την σύμβασή του. Μακάρι να μας χαρίζει και στο μέλλον πολλές τέτοιες, πλούσιες συναισθηματικά, στιγμές.
Η παραγωγή αυτή του Φεστιβάλ Φιλίππων δεν πρέπει να εξαντλήσει την παρουσία της με τις δύο προγραμματισμένες παραστάσεις στην Καβάλα. Το θέμα της, ο Γιώργος Σεφέρης, αλλά και η ποιότητά της θα πρέπει να αναδειχθούν και πέρα από τα σύνορα της μικρής μας πόλης. Πρέπει να ταξιδέψει και αλλού και κυρίως να γίνει η προσπάθεια να παρουσιαστεί στην Αθήνα για να δουν οι …«επαΐοντες» των γραμμάτων και των τεχνών της πρωτευούσης ότι η επαρχία μπορεί και δημιουργεί πράγματα όχι απλώς ισάξια με όσα παρουσιάζονται εκεί αλλά πολλές φορές τους ξεπερνάει και σε ιδέες αλλά και στην υλοποίησή τους.
Και ένα τελευταίο. Με τις δύο αυτές παραστάσεις ο Θοδωρής Γκόνης δεν μας γνώρισε μόνον τον Γιώργο Σεφέρη. Μας σύστησε και έναν καινούριο πανέμορφο χώρο μέσα στην Καβάλα που και η ίδια η δήμαρχος παραδέχτηκε ότι αν και καβαλιώτισσα δεν τον γνώριζε. Ένα χώρο ιδανικό για τέτοιου είδους εκδηλώσεις κυριολεκτικά στο κέντρο της πόλης. Μακάρι να τον αξιοποιήσουμε όπως πρέπει και όπως του αξίζει και να μην έχει κι αυτός την τύχη του Απεντομωτηρίου…